N

Högintressanta praktikfall och experter

N

E-arkiv 3.0 - värdefulla erfarenheter & nya lärdomar

N

AI - Bevarande - Informationssäkerhet

"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 9 maj

Talare: 8-9 oktober 2025

Så använder vi AI för att få svårlästa dokument från 1600-talet tillgängliga

Riksarkivet

David Haskiya, Enhetschef, AI-labb och datatjänster

Så använder vi AI på Skatteverket

– Koppling mellan digitalisering, informationsstyrning och AI – vad bör
du känna till?

– Införandet av AI i Sverige enligt AI-kommissionens Färdplan – ta det av det senaste

– Ta del av framgångsfaktorer och fallgropar i vårt arbete med AI

Arbetsförmedlingen

Dan Nordell, Strateg AI och digitalisering

Framgångsfaktorer och praktiska tips kring e-arkiv – 12 år av samlade erfarenheter

– Hur skapas en effektiv förvaltningsorganisation?

– Samarbete med it-avdelningen – hur får man till det på bästa sätt?

– Leveranserna till e-arkivet – framgångsfaktorer och praktiska tips

– Problem och hinder vid leveranser till e-arkivet och lösningar på dessa.

Statens skolverk

Bo Johansson, IT-arkivarie

IT-säkerhet & arkiv: Lärdomar från IT-attacken mot TietoEvry

– Så skyddar du din informationshantering när krisen slår till

I januari 2024 drabbades Vellinge kommun hårt av en IT-attack mot TietoEvry. Stora delar av kommunens IT-miljö slogs ut, och merparten av informationen blev krypterad och oanvändbar.

Nu delar kommunen med sig av konkreta erfarenheter: Vad fungerade? Vad borde ha gjorts annorlunda? Och framför allt – vad kan du göra redan idag för att stärka arkiv- och informationssäkerheten i din egen verksamhet?

Vellinge kommun

Pasa Cavka, Administrativchef

Arkivforums moderator

Maria Törnquist Jonsson

Gävle kommun, Processledare e-arkiv

Arkivering by Design – resultat och vägen vidare

Arkivering by Design är ett EU-initierat arbete som syftar till att säkerställa att information hanteras på ett hållbart och tillgängligt sätt genom hela dess livscykel. Med användaren i fokus innebär det att information redan vid skapandet struktureras och förvaltas så att den enkelt kan återfinnas och användas både nu och i framtiden.
Genom att integrera arkivering i system och processer från början stärks både rättssäkerhet och långsiktig informationsförsörjning.

Projektet Arkivering by Design redovisar sina resultat efter 3 år med intensivt arbete. Projektets deltagare kom från kommuner, regioner och stat. Hör om vad har vi lärt oss av resan och hur vägen vidare ser ut.

Riksarkivet

Sofia Särdquist, Arkivarie

AI-modellexperiment och ET

Danderyds kommun

Martin Olsson, IT-arkivarie

Framtidssäker informationshantering – Processutveckling och styrning i en heterogen systemmiljö

I en digital era där informationsflöden växer och sprids i allt fler system står organisationer inför utmaningen att skapa en hållbar struktur för styrning och dokumenthantering. Hur säkerställer vi att rätt information är tillgänglig vid rätt tillfälle? Hur hanterar vi riskerna med fragmenterad och svåråtkomlig data i exempelvis i plattformar som Microsoft 365, där SharePoint och Teams spelar centrala roller?

I detta föredrag delar vi med oss av våra erfarenheter från Roslagsvatten och den praktiska verklighet vi möter i vårt arbete med processutveckling och dokumenthantering.

Vi kommer att presentera konkreta lösningar och insikter om hur verksamhetsprocesser strukturerar och effektiviserar informationshanteringen i en kombination av system där Microsoft 365 ingår.

Roslagsvatten

Håkan Gustafsson, Arkivarie

Talar tillsammans med Håkan Gustafsson

Roslagsvatten

Maria Sjödin, verksamhetsutvecklare

Fler talare presenteras inom kort

"Gå 2 för 1"

Kurs - AI och e-arkiv

9 oktober 2025

Kursledare: Andrew Tutt-Wixner

Teamledare e-tjänsteutveckling, Mora kommun

Bakgrund till kursen:

Många organisationer har redan implementerat e-arkiv, men införandet är bara början. För att fylla e-arkivet med information krävs regelbundna dataleveranser, vilket innebär ett ökande behov av både resurser och specialiserad kompetens. Den snabba digitaliseringen gör det dessutom nödvändigt att ha en genomtänkt strategi för digital arkivering, eftersom outsourcing av hela processen kan bli kostsamt.

Ett flertal system inom en organisation behöver ofta e-arkiveras, helt eller delvis. Att hantera detta inom budgetramarna är dock en återkommande utmaning. Genom att bygga intern kompetens och engagera sig i lösningar för digital informationshantering kan organisationer själva ta hand om leveranserna, vilket leder till fler leveranser per år och ökad flexibilitet.

För att stödja och inspirera andra har Arkivforum, i samarbete med Andrew Tutt-Wixner, tagit fram en fördjupning fylld med praktiska tips för hur du kan förbereda och genomföra dina e-arkivleveranser på ett effektivt sätt.

Innehållet i kursen:

– Vision och arbetssätt för e-arkiv
– E-arkivering med hjälp av AI
– Hur AI kan användas i e-arkivleveranser?
– Hur man får mandat och resurser för e-arkivarbetet?
– Strategier för export av information från källsystem
– Olika sätt att paketera information för e-arkivleverans
– Metoder för att transformera information inför leverans

Priser:

– Konferens 8-9 oktober 2025: 7990 kr (Gå 2 för 1- anmäl dig senast 9 maj)
– Kurs “AI & Arkiv” 9 oktober 2025: 4490 kr

– Konferens och kurs, 8-9 oktober 2025: 10 980kr
(Gå 2 för 1- anmäl dig senast 9 maj)

– Konferens 8-9 oktober 2024: 10 980 kr (konsulter & leverantörer)

Samtliga priser är exkl. moms.

Lokal:

Bygget konferens
Norrlandsgatan 11, Stockholm.

Bygget konferens ligger centralt i Stockholm, cirka 8 minuters promenad från Stockholm central.

Delta fysiskt på plats eller digitalt

Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.

Ni kan ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla kundtjanst@kompetensinstitutet.se

Digital högkvalitativ konferens: Precis som om du vore närvarande i rummet

Du som deltagare tar del av programmet via vår interaktiva eventplattform och kan befinna dig fysiskt där det passar dig bäst. Föreläsningar, frågestunder, diskussioner och nätverkande – allt innehåll är samlat i ett webbaserat verktyg, som är enkel att använda. Du har samma möjlighet att ställa frågor till talarna som deltagarna som är fysiskt på plats i lokalen.

För frågor om den digitala konferensen vänligen mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se

"Gå 2 för 1"