Högintressanta praktikfall och experter
E-arkiv 2.0 - värdefulla erfarenheter & nya lärdomar
AI - Bevarande - Informationssäkerhet
Gå "2 för 1" - anmäl dig senast 1 nov
Talare 2-3 april 2025 (presenteras löpande)
Från upprättande till slutarkivering – regionarkivets strategi för bevarande av elektroniska underskrifter
– Vad bör rymmas i en strategi för bevarande av elektroniska underskrifter?
– Hur kan arkivmyndigheten respektive verksamheten tänka kring upprättande, gallring, validering och slutarkivering av elektroniska underskrifter?
– Vilka krav bör arkivmyndigheten och verksamheten ställa gentemot varandra?
– Vad är en valideringspolicy och varför är det viktigt att du eller din arkivmyndighet har en?
Programpunkt presenteras inom kort
Arkivforums moderator
Programpunkten presenteras inom kort
AI och tillgängliggörande: Det senaste från världsunika projektet ”Stadens ansikten”
– Så använder vi AI i projektet
– Så arbetar vi med arkivhandlingar i kombination med kartor
– Så använder vi ansiktsigenkänning som en metod för att identifiera en person
– Praktiska erfarenheter ifrån projektet
I ”Stadens ansikten – Visuell kultur och social struktur i Stockholm 1880–1930” kommer historiska fotografiska porträtt att kopplas samman med historisk-biografiska data på sätt som bryter ny mark inom flera forskningsfält. Syftet är att skapa nya möjligheter för att tillgängliggöra, berika, beforska och pedagogiskt förklara visuell kultur och sociala strukturer under en period av intensiv urbanisering. Sammanställningen av historiska fotografiska porträtt med historisk biografisk data av det här slaget är unik i sitt slag i världen och kommer bryta ny mark inom flera olika forskningsfält.
Digitala & analoga arkiv – Arkivmyndighetens våndor och dilemman
När arkivmyndigheten tar över vissa arkiv från verksamheter ställs den inför ett antal utmaningar som kan påverka den enskilda medborgaren, andra myndigheter och arkivmyndigheten. Exempel på frågor som kan aktualiseras är:
– Sekretessen mellan myndigheter: Hur hanterar vi sekretessen när verksamheten behöver sekretesshandlingar som den har lämnat ifrån sig?
– Kunskapen i sekretessprövningen: Har vi nödvändig kunskap?
– Dataskyddet?
– Tillgänglighetskrav: Är vi skyldiga att tillgängliggöra alla arkiv på samma villkor?
– Om verksamheten inte kan leverera kompletta arkiv?
I Gävle kommun våndas vi över dessa frågor som uppstår när allt fler verksamheter trycker på för att få överlämna sina arkiv pga. digitaliseringen, sparkrav och utrymmesbrist.
Under anförandet kommer ni få ta del av hur vi har hanterat utmaningarna.
Så inför vi systematisk informationsförvaltning
Systematisk informationsförvaltning (SIF) är Uppsala kommuns ledningssystem för informationsförvaltning.
Vi inför SIF för att skapa förutsättningar för en effektiv och lagenlig informationsförvaltning som omfattar alla viktiga perspektiv.
Med SIF får informationsförvaltningen en samordnad styrning, ett samordnat stöd, kontinuerlig uppföljning och utveckling. Stödfunktionerna och verksamheterna får förutsättningar för att samarbeta och det blir tydligt vad som ska göras och vem som ska göra det. Det bli mer ordning och reda, helt enkelt.
En del i införandet av SIF är projektet Arbetssätt med verktygsstöd för processbaserad informationsstyrning (AVI). Här upphandlar vi ett koncerngemensamt verktygsstöd för informationsstyrning för bland annat:
– informationskartläggning och informationshanteringsplaner (IH-planer)
– informationssäkerhetsklassning och självvärdering
– riskhantering
– artikel 30-register
– processkartor
Att samla resultatet från dessa centrala perspektiv för informationshantering på en enda plats hoppas vi ska bidra till synergieffekter mellan de olika perspektiven.
Vi vill alltså vidareutveckla det som fungerar och förbättra det som inte fungerar lika bra genom regelbunden uppföljning och ständiga förbättringar både hos verksamheterna och expertfunktionerna. Det ska vara lätt att göra rätt!
"Gå 2 för 1" - anmäl dig senast 1 nov
Kurs - AI och e-arkiv
3 april 2025
Kursbeskrivningen presenteras inom kort
Priser:
– Konferens 2-3 april 2025: 7990 kr – ”Gå 2 för 1”- anmäl dig senast 1 nov
– Kurs ”AI & Arkiv” 3 april 2025: 4490 kr
– Konferens och kurs, 2-3 april 2025: 10 980kr Gå 2 för 1″- anmäl dig senast 1 nov
– Konferens 15-16 oktober 2024: 10 980 kr (konsulter & leverantörer)
Samtliga priser är exkl. moms.
Lokal:
Bygget konferens
Norrlandsgatan 11, Stockholm.
Finlandshuset ligger centralt i Stockholm, cirka 8 minuters promenad från Stockholm central.
Delta fysiskt på plats eller digitalt
Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.
Ni kan ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla kundtjanst@kompetensinstitutet.se
Digital högkvalitativ konferens: Precis som om du vore närvarande i rummet
Du som deltagare tar del av programmet via vår interaktiva eventplattform och kan befinna dig fysiskt där det passar dig bäst. Föreläsningar, frågestunder, diskussioner och nätverkande – allt innehåll är samlat i ett webbaserat verktyg, som är enkel att använda. Du har samma möjlighet att ställa frågor till talarna som deltagarna som är fysiskt på plats i lokalen.
För frågor om den digitala konferensen vänligen mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se