17 högintressanta talare
Så lyckas du med förvaltningen och leveranserna till e-arkivet
Konsekvenserna av GDPR - 6 månader efter
Talare Arkivforum 7-8 november 2018
GDPR trädde i kraft för 6 månader sedan - detta har hänt
- Så har GDPR påverkat arkiv och informationsförvaltning?
Den nya förordningen för dataskydd (GDPR) träder i kraft 25 maj 2018 och ersätter den svenska personuppgiftslagen. Under föredraget får du ta del av konsekvenserna av GDPR och hur den praktiskt påverkat arkiv och informationsförvaltning.
Så skapade vi ett e-arkiv för tusen arkivbildare – utmaningar och framgångsfaktorer
- Så har vi fått verksamheten delaktig i arbetet
- Arbetet med FGS:erna och leveranserna till e-arkivet
- Våra bevarandestrategier– Mappning och gallring
1 500 församlingar ska använda en och samma e-arkivlösning, där var och en ansvarar för sina egna arkiv, men sällan har kompetensen för att ta det ansvaret. Det medför en mängd utmaningar som rör höjning av kompetensnivå i organisationen, ändringar i regelverk, komplex behörighetshantering, utmaningar i att utföra arkivvård m.m. Under föredraget får du praktiska tips från Svenska Kyrkan på hur du får med dig verksamheten i arbetet med e-arkivet.
Projektet ”e-arkiv” är snart i mål! Pilotmyndigheterna ansluter till det förvaltningsgemensamma e-arkivet våren 2019
- Hur kan du förbereda din organisation för att ansluta till Statens servicecenters e-arkiv?
- Upplägg, kostnad och tidsram
Upphandlingen av Statens servicecenters e-arkiv blir klar under hösten 2018. Under våren 2019 ska pilotmyndigheterna ansluta sig till e-arkivet. Senare under 2019 kan andra myndigheter ansluta till e-arkivet. Under föredraget får du höra det allra senaste från projektet. Du får också möjlighet att ställa alla dina frågor till projektledaren Cia Jarehov.
Så säkerställer du god förvaltning av e-arkivet – vad händer efter att e-arkivet är infört?
- Våra strategier kring förvaltning av e-arkivet
- Vår målbild kontra hur det blev – vad kunde vi ha gjort annorlunda med e-arkivet?
E-arkivprojektet går över till förvaltningsorganisationen från och med maj 2018. Under föredraget får du ta del av mängder av värdefulla
erfarenheter från deras arbete.
Så har vi förberett oss för att ansluta till Statens servicecenters e-arkiv
- Så har vi praktiskt använt oss av FGS:erna och förberett leveranserna till e-arkivet
- Vår analys kring informationssäkerhet kopplat till e-arkiv och vår strategi till hur vi säkrar informationens autencitet
- Dessa problem och utmaningar har vi stött på
Länsstyrelsen är en av pilotmyndigheterna och ska ansluta sig till Statens servicecenters e-arkiv under 2019.
Så skapade vi ett e-arkiv för tusen arkivbildare – utmaningar och framgångsfaktorer
- Så har vi fått verksamheten delaktig i arbetet
- Arbetet med FGS:erna och leveranserna till e-arkivet
- Våra bevarandestrategier– Mappning och gallring
1 500 församlingar ska använda en och samma e-arkivlösning, där var och en ansvarar för sina egna arkiv, men sällan har kompetensen för att ta det ansvaret. Det medför en mängd utmaningar som rör höjning av kompetensnivå i organisationen, ändringar i regelverk, komplex behörighetshantering, utmaningar i att utföra arkivvård m.m. Under föredraget får du praktiska tips från Svenska Kyrkan på hur du får med dig verksamheten i arbetet med e-arkivet.
FGS Arkivredovisning, Personal och Ärendehantering – så kan du praktiskt använda dem
- Så använder du en FGS för att märka och paketera information
- Så fungerar ”FGS Arkivredovisning” , ”FGS Personal” och "FGS Ärendehantering"
- Hur kan du praktiskt använda FGS:erna?
Att sträva mot ett enhetligt arbetssätt – processarbete och begreppsmodellerna för e-arkiv
- Införande av processer & begreppsmodellerna för e-arkiv i 80 självständiga myndigheter – ta del av praktiska erfarenheter och tips
Sveriges Domstolar började införa sitt e-arkiv under 2018 och Domstolsverket har gjort ett omfattande arbete med att beskriva arkivverksamheten med hjälp av processer och begreppsmodeller. När e-arkivet är tillgängligt för alla myndigheter är målet att arkivbildningen ska vara proaktiv och att det finns en ny organisation för arkivförvaltning som stöttar den.
Riksarkivets mognadsmodell – så har vi använt mognadsmodellen för att analysera och förbättra kvalitén på arkivfunktionen
- Så kan Riksarkivets mognadsmodell användas för att förbättra kvalitén?
- Dessa åtgärder har vi gjort och dessa kommer vi att göra.
Med Riksarkivets mognadsmodell kan er myndighet nu mäta mognadsnivåer för arkivbildning och arkivvård. Modellen är ett verktyg och en metod för internkontroll och utvecklingsarbete i arkivverksamheten.
Mätning av mognadsnivåer inom arkivbildning och arkivvård innebär att arkivverksamheten bedöms i förhållande till krav i lagar, standarder och föreskrifter samt att de interna regler och rutiner som myndigheten tillämpar överensstämmer med vad myndigheten önskar uppnå.
Att sträva mot ett enhetligt arbetssätt – processarbete och begreppsmodellerna för e-arkiv
- Införande av processer & begreppsmodellerna för e-arkiv i 80 självständiga myndigheter – ta del av praktiska erfarenheter och tips
Sveriges Domstolar började införa sitt e-arkiv under 2018 och Domstolsverket har gjort ett omfattande arbete med att beskriva arkivverksamheten med hjälp av processer och begreppsmodeller. När e-arkivet är tillgängligt för alla myndigheter är målet att arkivbildningen ska vara proaktiv och att det finns en ny organisation för arkivförvaltning som stöttar den.
Så har vi löst förvaltningen och leveranserna till e-arkivet
- Dessa problem och hinder har vi stött på med leveranserna till e-arkivet och så har vi löst dem.
Omvärldsanalys arkiv & informationshantering - vart är vi på väg?
Så säkerställer du god förvaltning av e-arkivet – vad händer efter att e-arkivet är infört?
- Våra strategier kring förvaltning av e-arkivet
- Vår målbild kontra hur det blev – vad kunde vi ha gjort annorlunda med e-arkivet?
E-arkivprojektet går över till förvaltningsorganisationen från och med maj 2018. Under föredraget får du ta del av mängder av värdefulla
erfarenheter från deras arbete.
Kurs: Informationssäkerhet
8 november 2018
Fia är tidigare chef för MSB:s enhet för systematisk informationssäkerhet. Fia har omfattande erfarenhet från privat och offentlig sektor med ett särskilt intresse för att få det praktiska informationssäkerhetsarbetet att fungera i vardagen
Kurs: Juridiken kring elektronisk kommunikation, dokumenthantering och e-arkiv
6 november 2018
Priser:
- Konferens och kurs "Informationssäkerhet" 7-8 nov 2018 : 10 980 kr
- Konferens 7-8 nov 2018: 6990 kr
- Kurs "Informationssäkerhet" 8 nov 2018: 3990 kr
- Kurs "juridik" 6 nov 2018: 6990 kr
Samtliga priser är exkl. moms. Lunch, kaffe och dokumentation ingår i priset.
Lokal:
Rival, Mariatorget 3, Stockholm
Rival ligger vid Mariatorget, nära Mariatorgets tunnelbana och Stockholm södras pendeltågsstation. Det tar 4 minuter att åka till Mariatorget från t-centralen.